Ya Allah JauHkaN AkU sEpErTi TiMur DaN BaRat

23 04 2009

0fca78bgzza

……………………..

Assalamualaikum…

…………………………

Hari demi hari silih berganti, tahun demi tahun sudah pergi, akan tetapi apa yang dikatakan sunnah itu tetap diingati lagi diikuti. Dalam peribadi seseorang muslim, terdapat satu keisitmawaan barangkali ianya tidak dimiliki mauhpun ditekankan dalam agama melainkan agama islam yang mana ianya dipanggil peradaban mengikut neraca atau prinsip agama.

……………………………….

Peradaban adalah satu yang sinonimnya dikaitkan dengan akhlak, tingkahlaku atau peribadi seseorang. Malah sebahagian besar manusia memandang  atau menggambarkan secara kasar berkenaan diri seseorang itu melalui peradabannya. Peradaban adalah sesuatu sifat banyak dikaitkan dengan kelakuan, percakapan bahkan persetujuan yang yang dilaksanakan, malah dengan menjaga peradabanlah, secara langsung mahupun tidak kita dapat menjaga maruah diri sendiri mahupun orang lain daripada tercemar.

Akan tetapi, ramai yang lupa akan penting dalam menjaga peradadapan dalam dirinya, dan jika ia diabaikan akibanya timbullah banyak masalah yang berpunca darinya yang terpaksa ditanggung oleh orang lain atau masyarakat keseluruhannya.

……………………………….

Sabda Rasulullah s.a.w :

…………………………………

” Seseorang itu berkata-kata dengan sasuatu perkataan yang diredhai Allah, akan tetapi ia tidak mengatahui akan perkataannya itu amat diredhai ( Allah ), lalu Allah mencatatkan baginya keredhaan sehingga ia bertemu dengan Allah, malah ada juga yang berkata dengan sesuatu perkataan yang Allah murkai, akan tetapi ia tidak menyangka akan kemurkaan Allah ( terhadap perkataannya ), lalu dicatatkan kemurkaan baginya sehingga hari ia bertemu dengan Allah “ . ( Hadith Riwayat Al-Imam Malik )

23pics407116nq

……………………………….

Akan tetapi tidak dinafikan, kadang kala kita tidak dapat untuk mengelakkan diri daripada perlisisihan atau percanggahan pendapat berkenaan sesuatu, malah kita jugak tidak dapat untuk memgiakan akan sesuatu diluar persetujuan kita dalam banyak perkara diantara kita dan masyaratak sekitar.

Tetapi janganlah jadikan perselisihan tentang sesuatu itu sebagai medan untuk kita bertempur sesama lain dengan membuka keburukan seseorang itu, atau memperincikan setiap kesalahan yang dilakukan, mahupun membalas segala kutukan yang dikenakan terhadapnya dengan balasan yang sama dilakukan oleh lawannya. Janganlah samakan kita dengan kebanyakkan ahli politik baik dipihak agama mahupun tidak yang berprinsip dengan mengatakan ” no” untuk pihak lawan dan ” yes ” untuk yang sekapal dalam apa jua tindakan dan isu yang dibahaskan.

………………………………..

Malah kita perlu menjadikan diri kita ini sebagai masyarakat yang bersikap terbuka untuk semua pihak, dan jikamana ada  padanya pendapat yang perlu dipertimbangkan dan tidak dipersetujui  datanglah ia dengan hujah bagi menolak pendapatnya bukan untuk menolak tuan yang memberi pendapat.

……………………………….

Jadikanlah persamaan yang ada pada kita dan padanya satu titik persaudaraan biarpun ia sebesar pasir, buanglah segala pencanggahan, perselisihan mahupun pertelingkahan itu biarpun sebesar gunung agar ia tidak menjadi batu penghalang diantara kita dengannya dalam menjaga hubungan persaudaraan.

……………………………………..

Renunglah apa yang dikatakan oleh Rasulullah s.a.w didalam hadithnya :

…………………………………….

” Wahai tuhanku jauhkanlah diantara aku dengan segala kesalahanku sepertimana engkau jahukan diantara timur dan barat, wahai tuhanku engkau bersihkanlah aku dari segala kesalahanku dengan air, salji, dan kesejukan ( air batu ), wahai tuhanku engkau hilangkan aku dari segala dosa dan segala kesalahanku sepertimana  hilangnya kekotoran itu dari kain yang putih “. ( Hadith riwayat Bukhari dan Muslim ).

………………………………….

Wallahhu Ta’la A’lam…

………………………………………

” Jika kamu berselisihan pendapat tentang sesuatu, Maka kembalilah kepada Allah  (Al-Quran) dan Rasul (As-Sunnah) “

Surah An-Nisaa’ : 59 .

………………………………………

minitramways.wordpress.com

Mohammedia, Morocco.

24 April 2009 ( 5.50 PM )


Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: